Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Section
DEBATINDLÆG - Sitet GradingCircle, hvor studerende offentligt vurderer deres undervisere og vejledere, er kontraproduktivt for undervisning og vejledning, der skaber læring, mener Lotte Ebsen Sjøstedt.
JOBSIKKERHED - Taxametersystemet skal skrottes og erstattes af en model, der fokuserer på kvalitet og beskæftigelse. Se om din uddannelse er blandt duksene i klassen.
SELVHJÆLP – Tre universitetsstuderende har åbnet et website, hvor studerende kan evaluere deres undervisere og vejledere direkte over for andre studerende. Det er ikke en gabestok, siger de.
OMMER - Over 200 studerende havde et mareridt af en eksamen på Medicin. Spørgsmålene var fejlfyldte, og opgavestilleren ville ikke høre på de studerendes klager. Efter protester erkender KU nu fejlen og lader eksamen gå om.
OPTAG – Karakterer er den mest socialt retfærdige adgangsbillet til universitetet, siger forskere. Men forskningen peger også på en bemærkelsesværdig undtagelse fra reglen.
NEDSKÆRINGER - Årets underviser på Kemisk Institut i 2014, Sten Rettrup, er blevet afskediget. De studerende har klaget. Dekanen mener, at det er for tidligt at udtale sig.
PRAKTIKKLEMME – Studerende i meritgivende praktik må stadig ikke få både løn og SU. Problemet har været kendt siden marts 2015, men uddannelsesministeren har først nu igangsat en såkaldt kortlægning, der skal være færdig i løbet af efteråret 2016. Djøf kalder det en syltekrukke.
EKSAMENSKURSER – Der er marked for betalt ekstraundervisning blandt KU-studerende. En studenterdrevet virksomhed har på andet år succes med at tilbyde ekstraundervisning til medicinstuderende på KU i konkurrence med etablerede kursusudbydere.
AFGØRELSE – Det nytter at klage: Da Københavns Universitet afslog en ansøgning fra en jurastuderende med et psykisk handicap om at få længere forberedelsestid til eksamen, var det i strid med ligebehandlingsloven.
DEBATINDLÆG - Der er noget galt med den måde, vi omgås information på. Vi har især to udfordringer: misinformation og et alt for stort fokus på læring. Løsningerne er kritisk forbrug af viden og velovervejet træning i at omsætte den til resultater.